به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید عبدالله ارجائی، ضمن تشریح عملکرد وزارت راه و شهرسازی در اجرای قانون برنامه هفتم، تصریح کرد: در مجموع ۱۴۸ حکم برنامه هفتم متوجه وزارتخانه راه و شهرسازی است که شامل ۱۲۲ سنجه کمی است. از این تعداد ۸۸ سنجه بیش از ۸۰ درصد تحقق داشته و ۱۳ سنجه کمتر از ۵۰ درصد محقق شده است.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی، درباره جدول ۱۲ قانون برنامه گفت: در شاخص دسترسی به مسکن، هدف کاهش از ۹ سال به ۷.۵ سال بوده که در سال نخست ۲ درصد بیش از هدف محقق شده است. همچنین در کاهش سطح بافتهای فرسوده، هدف ۲ درصد و تحقق کامل بوده و در صنعتیسازی مسکن نیز هدف ۳ درصد و تحقق ۴.۹ درصدی به دست آمده است.
وی ادامه داد: در احداث مسکن شهری، از هدفگذاری ۱۸۵ هزار واحد بهرهبرداری در سال نخست، ۱۴۱ هزار و ۷۰۰ واحد محقق شده است. در احداث مسکن روستایی، از هدف ۲۰۰ هزار واحد، ۱۶۶ هزار واحد تأمین شده و در سایر انواع مسکن، از هدف ۴۰۰ هزار واحد سالانه، ۳۰۵ هزار واحد تحقق یافته است. همچنین در بازسازی بافت فرسوده نیز از هدف ۸۰ هزار واحد در سال نخست، ۷۲ هزار پروانه ساختمانی صادر شده است.
اجرای تکالیف ماده ۵۰ و اصلاح بندهای قانون
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی درباره اجرای تبصره (۱) بند ب ماده ۵۰ گفت: از هدف ۶۶ هزار هکتار برای سال اول، بیش از ۴۷ هزار هکتار با میانگین تراکم کمتر از ۱۰۰ نفر محقق شده است.
وی افزود: بهدلیل محدودیتهای زیستمحیطی، پدافندی، و مشکلات تأمین آب و منابع مالی، دولت پیشنهاد اصلاح این بند را با برآورد هزینه ۶۶۰۰ همت ارائه کرده است.
تدوین شیوهنامه شناسایی ساختمانهای ناایمن
ارجائی در خصوص بند ج ماده ۵۲ اظهار داشت: شیوهنامه اجرایی شناسایی ساختمانهای ناایمن و چکلیستهای ارزیابی در دو بخش سازه و حریق تهیه و برای ابلاغ به استانداریها به وزارت کشور ارسال شده است.
وی افزود: در اجرای بند الف ماده ۵۳، اطلاعات تمامی طرحهای جامع و تفضیلی شهرها رقومیسازی شده است.
به گفته ارجائی، ۹۰ درصد طرحهای جامع کلانشهرها، ۷۰ درصد فرآیند اخذ مجوز کارگروه امور زیربنایی، و ۵۰ درصد فرآیند مجوزهای کمیسیون ماده پنج و شورای عالی شهرسازی به صورت دیجیتال انجام میشود.
رشد ۲۵ درصدی ترانزیت
ارجائی درباره شاخصهای جدول ۱۳ قانون گفت: در پایان سال اول برنامه، ترانزیت کشور به حدود ۲۰ میلیون تن رسیده که از هدف ۱۶ میلیون تن فراتر است. همچنین به دلیل مشکلات تأمین مالی زیرساختهای ریلی و ناوگان، دولت پیشنهاد اصلاح این بند را ارائه کرده است.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در سهم حملونقل ریلی از کل بار زمینی، از هدف ۳۰ درصد، ۷.۹ درصد در سال نخست محقق شده و تحقق کامل آن نیازمند بیش از ۱۶ میلیارد دلار سرمایهگذاری است. در سهم حملونقل ریلی بنادر نیز هدف ۲۵ درصد بوده که ۷.۴ درصد در سال اول تحقق یافته است.
پیشرفت در برقیسازی خطوط و نوسازی لکوموتیوها
ارجائی اعلام کرد: در ردیف پنجم جدول ۱۳، برقیسازی ۱۰۰۰ کیلومتر خطوط ریلی هدفگذاری شده و مطالعات و قرارداد پروژه تهران–مشهد در سال ۱۴۰۴ تکمیل شده است. از هدفگذاری احداث ۸۰ کیلومتر خطوط فرعی، ۳۶ کیلومتر اجرا شده و تمام ۲۲۰ کیلومتر خطوط اصلی نیز ریلگذاری شده است.
وی افزود: از هدف ۵۵۰ دستگاه لکوموتیو در پنج سال، قرارداد خرید و بازسازی امضا و ۲۵ دستگاه در سال اول تحویل شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ابراز داشت: بر اساس شاخص ردیف ۷ جدول ۱۳، سرعت سیر بازرگانی بار و سرعت سفر در سال نخست، بیش از ۱۰۰ درصد هدف تعیینشده تحقق یافته است. همچنین طبق آییننامه جزء ۳ بند ث ماده ۵۷، ۴۰ درصد قطارهای باری کشور هماکنون بهصورت برنامهای سیر میکنند.
تشکیل ستاد ملی گذر و تصویب سند برنامه ملی
ارجائی از تشکیل ستاد ملی گذر در دوم مهر ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: کلیات سند برنامه ملی گذر در این ستاد تصویب شد و نخستین جلسه دبیرخانه آن در ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ به ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در راستای اجرای جزء ۴ بند ت ماده ۵۷، در سال ۱۴۰۳ تعداد ۱۴۶۷ صندلی به ناوگان هوایی کشور افزوده شده است.
سرمایهگذاری ۳.۲ همتی در فرودگاه امام خمینی (ره)
وی از اجرای پنج پروژه توسعهای در فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) به ارزش ۳.۲ همت با مشارکت بخش خصوصی در سال ۱۴۰۳ خبر داد و افزود: این روند در سال ۱۴۰۴ سرعت گرفته است.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در شاخص جابهجایی بار معدنی (بند ب ماده ۵۹)، هدف ۴۵ میلیون تن برای سال اول تعیین شده بود که بهطور کامل محقق شده است.
تصویب برنامه ارتقای ایمنی راههای کشور
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، برنامه ارتقای ایمنی راههای کشور موضوع بند ت ماده ۵۹، در نشست شورای عالی حملونقل و ایمنی کشور تصویب و در ۲۷ فروردین ۱۴۰۴ ابلاغ شده است.
ارجائی اعلام کرد: از مجموع ۱۸ سند و آییننامه تکلیفشده برای وزارت راه و شهرسازی، ۱۴ سند تصویب و چهار سند در مرحله طرح و تصویب در هیأت وزیران قرار دارد.
وی اضافه کرد: تمامی تکالیف مندرج در ماده ۱۱۹ قانون، از جمله تدوین طرحهای پیشران، کریدورهای ریلی، جادهای و هوایی، در موعد مقرر انجام و به تأیید شورای عالی راهبری برنامه هفتم رسیده است.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در مجموع ۱۴۸ حکم برنامه هفتم متوجه وزارتخانه راه و شهرسازی است که شامل ۱۲۲ سنجه کمی است. از این تعداد ۸۸ سنجه بیش از ۸۰ درصد تحقق داشته و ۱۳ سنجه کمتر از ۵۰ درصد محقق شده است.
وی در پایان مهمترین چالش این وزارتخانه به منظور تحقق اهداف مندرج در قانون را کمبود منابع مالی دانست و گفت: هرچند در طول زمان سپری شده از دولت سعی کردیم با روشهای مختلف تأمین مالی کمبود منابع عمومی را جبران کنیم، ولی درهرصورت برای تحقق حداقلی احکام برنامه به طور میانگین سالانه حداقل نیاز به ۸۲۹ همت منابع مالی داریم.